Mint a nevében is benne van, ez a dolog arról szól, hogy rakjunk össze egy saját amerikai foci csapatot, az NFL-ben játszó játékosokból. A cél, hogy az általunk birtokolt játékosok való életben nyújtott produkciói alapján szerzett pontokból többet érjünk el mint ellenfeleink. Ez a sikerélmény mellett arra is jó, hogy a kezdõbb NFL fanok jobban figyeljék a liga történéseit, illetve a játékosok teljesítményét, megismerve ezzel a ligát. Sok site-on lehet játszani ezt a játékot, illetve többféle rendszerben, változó szabályzatokkal, most nézzük ezeket sorban.
I. Hol játszhattok fantasy focit: NFL.com: A liga hivatalos oldalán természetesen van ilyen játék, fõleg kezdõknek ajánlott Yahoo.com: A yahoos fantasy ligák már kicsit képzettebbeknek, illetve a nagyobb kihívásokat keresõknek ajánlott, sok féle beállítási lehetõséggel ESPN.com: Az ESPN fantasy játéka, talán a legtöbb lehetõséget nyújtja.
II. Alapvetõ játék fajták: a. Egyéni támadós, defense teames játék (Classic): Ebben a játék stílusban csak a támadó posztokra lehet embereket rakni. Az alapvetõ beállításban 1 QB, 2 RB, 2 WR, 1 TE, 1 K kell a csapatba, illetve egy posztra running back, vagy wide receiver játékost rakhatunk. Rajtuk kívül még szerepelnie kell egy defense/special teamnek(a továbbiakban DST), ami egy valódi csapat védekezõ és speciális egységét foglalja magában. Pontozásban irányítóknál a passzolt yardok számát, a passzolt TDket, esetleg futott yardokat és TDket számítják pluszpontnak, illetve az interceptionök, fumblek és sackelések miatt vonnak le pontokat. A futók, elkapók és tight endeknél a futott, elkapott yardok és touchdownok érnek pontot, és természetesen a labdavesztések járnak mínusz egységekkel. A rúgók esetében a berúgott field goalok számítanak pontnak, természetesen a távolságtól függõ értékben, illetve ugyan ez igaz fordítva is a kihagyott kísérletek esetében, valamint az extra pontoknál. A védekezõ és speciális egységek teljesítményét egyben számolják, a választott csapat összes játékosa beletartozik. Fantasy pontjaikat, a pályán engedett pontokból és az elért „extra dolgokból” (sack, labdaszerzések, safetyk) számolják ki és ehhez adják a speciális egység returnökbõl és esetleg elért pontjaiból szerzett értékeit. b. Egyéni támadós, védõegységes játék (IDP): Ez a fajta játék már a nehezebb kategória. Itt az elõbb felsorolt támadó posztok számítanak, illetve a védelem is egyéni játékosokból áll, de nem a valódi felállás szerint hanem 2 csoportra osztva, defensive line és defensive back játékosokra. A DL-ben defensive tackle, defensive end és linebacker poszton játszó játékos lehet a csapatban, míg a DB sorban cornerbackek és safetyk. A támadó sorok pontozása azonos a classic játéktípussal, míg a védelemben minden játékost egyénileg elért dolgai alapján pontoznak. Tackle, sack, interception, fumble kierõszakolás, fumble megszerzés, safety, pass deflection, esetleg védekezõ TD. c. Teljesen egyéni játékos játék(szintén IDP): A fantasy legtöbb odafigyelést igénylõ, de talán legizgalmasabb fajtája, amikor a megszokott és korábban már részletezett támadó posztok mellett, komplett, egyéni játékosokból álló védelmet kell összerakni. Külön az összes védekezõ poszttal (DE, DT, LB, CB, S) illetve még puntert és head coachot is kell a csapatba állítanunk. A védõk pontozása ugyan az, mint az elõzõ IDP leírásban szerepel. A puntereket rúgási átlaguk és az elért 20 és 10 yardon belülre rúgott labdái után értékelik, míg az edzõket csapatuk heti teljesítményének függvényében, a gyõzelem vagy a vereség mértéke alapján, pozitívan vagy negatívan.
III. Ligatípusok: a. Résztvevõk szerint: 1. Publikus: Minden fantasys oldalon megtalálható dolog. Publikus, tehát minden felhasználó számára elérhetõ ligák, ahová regisztrálva besorsol a rendszer. Itt lényegében a világ bámely részérõl jött játékosokkal összekerülhetünk 2. Privát: Ez egy izgalmasabb dolog. Baráti társaságok és egyéb közösségek létrehozhatnak saját, privát ligákat, amiben csak meghívásos alapon lehet bekerülni, így saját barátaink, ismerõseink ellen mérettethetjük meg csapatunkat. Egy privát ligának kell, hogy legyen egy vezetõje (commish), aki megalkotja a bajnokságot, beállítja a szabályokat, illetve meghívja a játékosokat, sõt szinte egyes helyeken, pl az ESPN játékában sokkal többféle dolgot változtathat és adhat meg a pontozástól kezdve a draftsorrendig. b. Játék típus szerint: 1. Egymás elleni (Head to Head): A nevében is benne van a lényege. Az ilyen típusú játékban hétrõl hétre egymás ellen mérkõznek a fantasy csapatok. A játékhét végén a több pontot szerzõ csapaté a gyõzelem értelemszerûen. H2H ligákban általában a valódi NFL szezon 13-14. játékhetéig tartanak az alapszakasz küzdelmei, majd a beállításoktól függõen következik a rájátszás, a ligában megfelelõ helyen végzett csapatoknak. A rájátszás általában 2-3 körös, szinte soha nem játszanak már az utolsó, szinte kiszámíthatatlan NFL játékhéten. 2. Pontozásos (Points only, Roto): Ez a fajta liga abban különbözik, hogy itt nem játszanak közvetlenül egymás ellen a csapatok, hanem folyamatosan gyûjtik a pontokat, és a végén az nyer akinek a játékosai a legtöbbet szorgoskodják össze a 17. játékhét végére 3. Keeper: Ez nem teljesen másik játéktípus. Keeper ligán roto és head to head rendszerben is lehet játszani. A különbség annyi, hogy a résztvevõ GM.ek, egy elõre megszabott mennyíségû játékost megtarthatnak a következõ szezonra is a csapatukból, így tehát ez egy több éves játék.
IV. A fantasy bajnokságok menete: a. Draft: Minden fantasy bajnokság ezzel kezdõdik. Itt lehet kiválasztani, hogy kit szeretnénk a csapatunkban tudni. A fõbb tipusai, az auto draft és az élõ draft. Auto Draft esetén a gép lényegében kisorsolja egy rangsor alapján a játékosokat a GM-ek között. A live draft viszont szinte teljesen úgy zajlik mint a való életben. A commish által meghatározott idõben, az adott oldal draft kliensén bejelentkeznek a résztvevõk, és egy sorsolt vagy beállított sorrend szerint saját maguk választják csapatukba a játékosokat. A sorrend „kígyó” rendszerû, tehát aki az elsõ körben elsõnek választott, az a másodikban utolsónak fog és így tovább. Ezeken a klienseken van chat is általában, így nagyon jó hangulatú összejövetelek a fantasy draftok. b. Waiver: A Waiver egy speciális idõszak, ami alatt csapat nélküli játékosokat lehet szerezni. Ez az idõszak általában 2 nap. A draft és minden játékhét után van ilyen, illetve a csapatból kidobott játékosok is ide kerülnek. Ez annyiban különbözik a szabadügynök(free agent) státusztól, hogy itt a különbözõ waiver értékkel ellátott csapatok elõnyt élveznek, így könnyebben tudnak lecsapni egy-egy játékosra. Példával lehet talán a legjobban bemutatni ezt a dolgot. A draft után minden csapat kap egy waiver számot. Aki a drafton elsõnek választott, az kapja a legnagyobb sorszámot, míg, aki utolsónak az a legkisebbet. Ennek azért van jelentõsége, hogyha egy waiveren lévõ játékost több csapat is szeretne megszerezni, akkor a waiver rangsorban elõrébb lévõ csapat kapja meg a 2 napos periódus végén. c. Szabadügynök igazolás (free agency): A waiver periódusokat követõ napokban a meccsek elkezdõdéséig az ilyen státuszú játékosokat, „aki kapja marja” alapon lehet felvenni a csapatunkba d. Meccsek: Bármely fajta ligában, a valós mérkõzések kezdetéig változtathatunk csapatunk keretén, amint elkezdõdtek a meccsek, azok a játékosok, akiknek a valós csapata már játszik, nem mozdíthatóak. Mivel a meccsek nem egységes kezdésûek, így pl a vasárnap 10-kor játszó játékosokat természetesen még lehet mozgatni a 7-órási meccsek kezdete után e. játékos cserélgetés( trade): Mint a való életben, itt is lehet a csapatok között játékosokat cserélgetni. Ilyenkor az oldalon megadott helyen lehet küldeni ajánlatot a másik GM-nek, aki ha elfogadja a cserét, és az megfelel a fair play szabályainak (ezt a commish ellenõrzi és unfairség esetén vétózhat) akkor a játékosok csapatot váltanak.
Ezt mondták mások